ISO 9001
De internationale norm voor kwaliteit
De ISO 9001 de moeder van alle kwaliteitsnormen
Kwaliteitsmanagement is gericht op het continu verbeteren van uw processen en het managen van uw organisatie-risico’s. Zodat u voldoet aan de behoeften, eisen en verwachtingen van uw klanten en andere belanghebbenden.
Kwaliteitsmanagement heeft betrekking op alle processen van uw organisatie. Met kwaliteitsmanagement dat voldoet aan de ISO 9001 norm, borgt u de continue verbetering van uw producten en diensten. Het resultaat? Tevreden klanten, minder kosten en de toegang tot aanbestedingen.


Waarom een ISO 9001 certificering?

In 8 punten wat de ISO 9001 zo waardevol maakt
De 8 kern-onderdelen van de 9001 norm
De 9001 geeft aandacht aan een specifiek aantal onderwerpen om de kwaliteit van de processen, producten en diensten en afstemming met de stakeholders te optimaliseren.


Maak het uzelf makkelijk met SmartManSys
Voor de specialisten onder ons
In 2015 is de norm vernieuwd en is de nieuwe ISO 9001:2015-norm gepubliceerd. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de versie uit 2008 zijn:
Risicogericht denken als basis voor het managementsysteem.
Inzicht nodig in bedrijfscontext en behoeften en verwachtingen van stakeholders.
Extra aandacht voor leiderschap en commitment bij het (top)management.
Sterkere focus op doelstellingen inclusief bijbehorende planning.
Meer aandacht voor het onderhouden van kennis binnen de organisatie.
Meer aandacht voor regievoering, uitbesteding processen, producten en diensten.
De normeisen
Net als de overige ISO-normen is de ISO 9001 norm ingedeeld volgens de High Level Structure. Iedere ISO-norm bevat nu 10 vaste hoofdstukken en een bijlage. Na de inleidende hoofdstukken bevat ISO 9001 een aantal eisen waaraan uw organisatie moet voldoen. Ontdek de generieke paragrafen van ISO-normen.

Specifieke kwaliteits-maatregelen
Aanvullende onderdelen
Aandachtspunten / speciale dingen (inhoudelijk en bij implementatie & onderhoud)
De ISO 9001 norm bevat naast de generieke onderdelen nog een aantal meer gedetailleerde eisen waaraan uw organisatie moet voldoen. Hierbij gaat het om heel concrete maatregelen die u moet nemen. Dit zijn eisen op het gebied van:
Klantgerichtheid
Leiding moet uitspreken dat klant centraal wordt gesteld en daarop maatregelen worden genomen.
Procesgerichtheid
Om dit te realiseren moet er een goede beheersing zijn van de primaire organisatieprocessen
Klanttevredeheidsmeting
Om dit te meten moet de organisatie klant tevredenheid meten en klanten klachten adequaat afhandelen.
MEER WETEN OVER DE ISO 9001?
Bel ons of laat uw gegevens achter dan bellen we u.